Smrtonosné tunely čekají na své oběti
Podle bezpečnostních zdrojů čeká na izraelské pozemní jednotky v Gaze stovky kilometrů dlouhá a až 80 metrů hluboká síť tunelů Hamásu, kterou jeden z osvobozených rukojmích popsal jako "pavučinu" a jeden expert jako "Vietkong krát 10".
Palestinská islamistická teroristická skupina má pod písečným pobřežním pásem o rozloze 360 km² a jeho hranicemi různé druhy tunelů - včetně útočných, pašeráckých, skladovacích a operačních nor, uvedly západní a blízkovýchodní zdroje obeznámené se záležitostí.
Spojené státy se domnívají, že izraelské speciální jednotky budou čelit bezprecedentní výzvě, když budou muset bojovat proti teroristům z Hamásu a zároveň se snažit vyhnout zabití rukojmích držených pod zemí, uvedl americký představitel.
Americký ministr obrany Lloyd Austin poznamenal, že devítiměsíční bitva v Iráku o znovudobytí města Mosul od Islámského státu se nejspíš ukáže být jednodušší než to, co čeká Izraelce - pravděpodobně půjde o "spoustu IED (improvizovaných výbušných zařízení), spoustu nástražných výbušných systémů, prostě o opravdu zdrcující bitvu".
Přestože Izrael investoval velké prostředky do odhalování tunelů - včetně podzemní bariéry vybavené senzory, kterou nazval "železnou zdí" - předpokládá se, že Hamás má stále funkční tunely do vnějšího světa.
Po posledním kole bojů v roce 2021 prohlásil vůdce Hamásu v Gaze Yehya Al-Sinwar: „Říkají, že zničili 100 km tunelů Hamásu. Říkám vám, že tunely, které máme v pásmu Gazy, přesahují 500 km. I kdyby bylo jejich vyprávění pravdivé, zničili pouze 20 % tunelů."
Odhad stovek kilometrů je bezpečnostními analytiky široce přijímán, přestože blokované pobřežní pásmo je dlouhé jen 40 km.
Vzhledem k tomu, že Izrael plně kontroluje přístup ke vzduchu a moři v Gaze a 59 km ze 72 km pozemních hranic - s Egyptem 13 km na jihu - představují tunely pro Hamás jednu z mála možností, jak přivážet zbraně, vybavení a lidi.
Zatímco Hamás a další palestinské skupiny své sítě tají, nedávno propuštěný izraelský rukojmí, 85letý Yocheved Lifshitz, uvedl: "Hamás je v tomto ohledu velmi aktivní: "Vypadalo to jako pavučina, mnoho, mnoho tunelů," dodal: "Prošli jsme kilometry pod zemí."
Hamás věří, že vzhledem k drtivé letecké a obrněné vojenské převaze Izraele jsou tunely způsobem, jak tyto výhody částečně omezit tím, že nutí izraelské vojáky pohybovat se pod zemí ve stísněných prostorách, které bojovníci Hamásu dobře znají.
Mluvčí izraelské armády ve čtvrtek uvedl: "Hamas se snaží o to, aby se mu podařilo dostat se na území Izraele: "Nebudu upřesňovat počet kilometrů tunelů, ale je to vysoký počet, vybudovaný pod školami a obytnými oblastmi."
Palestinský prezident Mahmúd Abbás ovšem vyzval Radu bezpečnosti OSN, aby zasáhla, a vyzval k okamžitému zastavení "agrese" v Gaze a k posunu směrem k "politickému řešení namísto vojenských a bezpečnostních řešení".
Podzemní město
Izraelské bezpečnostní zdroje uvádějí, že těžké letecké bombardování Izraele způsobilo jen malé škody na infrastruktuře tunelů, přitom námořní komanda Hamásu byla schopna tento týden podniknout námořní útok zaměřený na pobřežní komunity v blízkosti Gazy.
"Přestože masivně útočíme už několik dní, vedení (Hamásu) je v podstatě nedotčené, stejně jako schopnost velení a řízení, dokonce i schopnost pokusit se o protiútoky," řekl Amir Avivi, bývalý brigádní generál, jehož vysoké funkce v izraelské armádě zahrnovaly zástupce velitele divize v Gaze, která má za úkol "bojovat s tunely".
"V celé Gaze se v podzemí nachází město v hloubce 40-50 metrů. Jsou tam bunkry, velitelství a sklady a samozřejmě jsou napojeny na více než tisíc raketových odpalovacích pozic." Jiné zdroje odhadují hloubku až 80 metrů.
Jeden ze západních bezpečnostních zdrojů uvedl: "Táhnou se na kilometry daleko. Jsou z betonu a velmi dobře udělané. Představte si Vietkong krát deset. Měli na to roky a spoustu peněz, se kterými mohli pracovat."
Jiný bezpečnostní zdroj z jedné ze sousedních zemí Izraele uvedl, že tunely Hamásu z Egypta jsou stále aktivní.
"Zásobovací řetězec je v těchto dnech stále neporušený. Do sítě jsou také zapojení někteří egyptští vojenští důstojníci. Není jasné, zda o tom ví egyptská armáda," řekl.
Podle dvou bezpečnostních zdrojů a obchodníka v egyptském městě El Aríš fungoval ještě donedávna mezi Egyptem a Gazou malý počet užších, hlubokých pašeráckých tunelů, avšak od začátku války mezi Izraelem a Hamásem se jejich provoz téměř zpomalil.
Egyptští představitelé na žádost o komentář nereagují. Ve středu egyptský prezident Abdel Fattah al-Sisi při inspekci vojenských jednotek v Suezu uvedl, že úkolem armády je zabezpečit egyptské hranice.
Nekonečná bitva
Hamás vznikl v Gaze v roce 1987 a předpokládá se, že začal kopat tunely v polovině 90. let, kdy Izrael udělil Organizaci pro osvobození Palestiny Jásira Arafata v Gaze určitou míru samosprávy.
Síť tunelů je hlavním důvodem, proč je Hamás v Gaze silnější než na Izraelem okupovaném Západním břehu Jordánu, kam je kvůli izraelským osadám, vojenským základnám a monitorovacím zařízením obtížnější cokoli dostat z Jordánska.
Stavba tunelů se stala snažší v roce 2005, kdy Izrael stáhl své vojáky a osadníky z Gazy a kdy Hamás získal moc ve volbách v roce 2006.
Krátce poté vojenské křídlo Hamásu, Brigády Izz el-Dína al-Kásama, zajalo Gilada Šalita a zabilo další dva izraelské vojáky poté, co se prokopali 600 metrů pod zemí, aby přepadli základnu Kerem Šalom na hranicích Gazy.
O rok později Hamás využil tunely v Gaze k vojenskému útoku proti silám Arafatova nástupce ve funkci vůdce OOP Mahmúda Abbáse.
Ačkoli vojenské tunely zůstávaly vnějším očím nepřístupné, pašeráci z Gazy se v této době chlubili utajenými záběry komerčních tunelů pod hranicí v Rafáhu.
Ty byly široké asi jeden metr a používaly se v nich navijákové motory k převážení zboží po písečném dně tunelu ve vydlabaných sudech od benzínu.
Jeden z provozovatelů tunelů v Rafáhu, Abu Qusay, uvedl, že vykopání půlkilometrového tunelu trvalo tři až šest měsíců a denně mohlo přinést zisk až 100 000 dolarů. Nejvýnosnějším zbožím byly náboje, které se v Egyptě kupovaly za 1 dolar za kus a v Gaze se prodávaly za více než 6 dolarů. Pušky kalašnikov podle něj stály v Egyptě 800 dolarů a prodávaly se za dvojnásobek.
Předpokládá se, že v roce 2007 vojenské křídlo přivedlo svého velitele Mohammeda Deifa do Gazy tunelem z Egypta. Deif byl hlavním strůjcem smrtícího útoku Hamásu na Izrael ze 7. října, při kterém zahynulo 1 400 lidí a byla zajata rukojmí.
Pátrání po tunelu
Profesor Joel Roskin, geomorfolog a geolog z izraelské Bar-Ilanovy univerzity, uvedl, že je obtížné přesně zmapovat síť tunelů z povrchu nebo z vesmíru, a dodal, že pro 3D mapování a vizualizaci snímků jsou nezbytné vysoce utajované informace.
Mezi elitní jednotky, které mají za úkol pronikat do podzemí, patří Yahalom, specializované komando z izraelského bojového ženijního sboru známé jako "lasičky", které se specializuje na vyhledávání, čištění a ničení tunelů.
Začátkem tohoto týdne navštívil izraelský premiér Benjamin Netanjahu bojovníky Yahalom a řekl jim: "Spoléhám na vás, spoléhá na vás lid Izraele."
Izraelské zdroje uvedly, že to, co je čeká, je hrozivé a že čelí nepříteli, který se přeskupil a poučil z předchozích izraelských operací v letech 2014 a 2021.
"Bude tam spousta nastražených náloží. Mají termobarické zbraně, které v roce 2021 neměli a které jsou smrtonosnější. A domnívám se, že získali spoustu protitankových zbraňových systémů, které se budou snažit zasáhnout naše APC (obrněné transportéry), tanky," řekl Amnon Sofrin, bývalý brigádní generál a bývalý velitel bojového zpravodajského sboru.
Sofrin, který byl dříve také šéfem zpravodajského ředitelství izraelské špionážní agentury Mossad, uvedl, že Hamás se bude snažit také unášet vojáky.
Daphne Richemond-Baraková, profesorka na izraelské Reichmanově univerzitě a autorka knihy Underground Warfare, uvedla, že konflikty v Sýrii a Iráku situaci změnily.
"To, čemu budou IDF (izraelská armáda) pravděpodobně čelit uvnitř tunelů, jsou také všechny zkušenosti a všechny znalosti, které získaly skupiny jako ISIS (Islámský stát) a které byly ... předány Hamásu."